Een cadeautje voor jongeren vanaf 18 jaar?

GroenLinks introduceerde het idee een cadeau te geven aan 18-jarige Berkellanders op hun verjaardag, om cultuurbeleving te stimuleren. Vandaag reageerde de partijen op dit idee, waaronder de VVD.

Natuurlijk is het een mooi streven om cultuurlust bij jongeren te stimuleren; dat vindt de VVD ook. Ik zit zelf in een band en zou het fantastisch vinden als er meer jongeren kwamen kijken. Cultuurverrijking is belangrijk, ik zal als docent geschiedenis en liefhebber van allerlei soorten kunst niet anders willen beweren.

Toch schiet volgens de VVD de gift zoals GroenLinks het voorstelt zijn doel voorbij. Want is cultuurbeleving niet meer dan podia bezoeken? Waarom vallen bijvoorbeeld musea of exposities buiten de boot?
Ook zetten we vraagtekens bij de aanvliegroute: eerst een gift bedenken, dan na twee jaar kijken of er behoefte aan is. Dat moet toch anders kunnen.

De motie is gericht op jongeren vanaf 18 jaar, omdat, zo lezen we in de motie, het Muziek-, Kunst- en Cultuuronderwijs in Berkelland vooral is gericht op de basisschool leeftijd. Wat gaan we dan doen voor cultuurbeleving van jongeren tussen 12 en 17 jaar?

Tot slot vragen we ons af wat de beoogde winst nu is van het weggeven van een Podium Cadeaukaart qua cultuurbeleving. Wat willen we bereiken? Dat de jongeren een leuke avond hebben gehad, of  dat ze vaker een theater of poppodium zullen bezoeken. En als dat het doel is: hoe controleer je dan of het gewerkt heeft? En als de jongere er toch geen gebruik van heeft gemaakt, dan was dat toch zonde van die 50 euro  die de gemeente heeft geïnvesteerd.

Vanavond heb ik GroenLinks een persoonlijke handreiking gedaan. Graag denk ik met hen mee over een meer passende oplossing, waarmee we meer jongeren bereiken en met een gerichter doel een cadeau weggeven om de cultuurlust bij jongeren te stimuleren. Maar wel met jongeren samen.