Een miljoen euro extra voor startersleningen

Al starter op de woningmarkt kan je soms wel een steuntje gebruiken. Zeker nu de huizenprijzen in de lift zitten. Om die reden heeft gemeente Berkelland de starterslening, waar tegen een zeer aantrekkelijk tarief een bedrag tot € 25.000,- extra kan worden geleend.

De VVD vindt dit een prachtig instrument. Dat daar nu een miljoen euro moet worden bijgepot, is wat ons betreft een signaal dat er goed gebruik wordt gemaakt van deze mogelijkheid. En dat juichen we toe: mensen in onze gemeente houden is dé manier om de krimp te lijf te gaan. Daarbij is het geen weggegooid geld, daar er sprake is van een lening.

Starters worden vaak verward met alleen jonge, net afgestudeerde mensen. Dat is niet zo. Starters zijn ook gezinnen, mensen van buitenaf, noem maar op. Het zijn letterlijk de starters op de huizenmarkt; zij die voor het eerst een huis kopen. De VVD roept natuurlijk al lang dat we een aantrekkelijke gemeente willen zijn, óók voor starters. Prima om bij te potten dus!

Bij de kanttekeningen en risico's in het stuk staat de volgende zin: 'het is echter geen oplossing voor het gebrek aan starterswoningen.' De VVD heeft zowel in de laatste commissie Bestuur & Sociaal, de commissie Ruimte, én wederom in de laatste raadsvergadering aandacht gevraagd voor dit alom bekende probleem. Er moet méér gebouwd worden en wat ons betreft in een hoger tempo.

Kortom: twee dingen die we te lijf moeten gaan: de krimp en gebrek aan (starters)woningen. Wat ons betreft gaat dat hand-in-hand. Met een gebrek aan woningen, creëren we die krimp zelf.