Onderzoek naar Jimmy’s flink onderuit gehaald

Wij zijn als VVD fan van Jimmy's. Dat willen we benadrukken, want de schijn wordt misschien gewekt met de titel van dit artikel dat dat anders is. Niets is minder waar. Het onderzoek van bureau Gelijkschap vinden wij echter ondermaats. Hieronder leest u het artikel van Nieuwsuitberkelland.nl, gevolgd door mijn bijdrage over het onderzoek. En inderdaad, die was misschien niet 'mals'.

© Jimmy's

BERKELLAND – In het kader van preventief zorgbeleid, geeft gemeente Berkelland aan dat met het bestaan van Jimmy’s in zowel Borculo als Neede, naar schatting tussen de 2 en 3 ton wordt bespaard aan zorgkosten voor de jeugd. Omdat de raad steeds vraagtekens zette bij deze schatting, heeft de gemeente een onderzoek laten uitvoeren door onderzoeksbureau Gelijkschap. Kosten zouden onder meer bespaard worden op o.a. ambulante begeleiding, verslavingszorg of GGZ trajecten, zo staat in het onderzoek te lezen.

Enkele commissieleden van Bestuur & Sociaal hebben flink uitgehaald naar dit onderzoek. Een flutonderzoek, weggegooid gemeenschapsgeld; de woorden waren niet mals. “Op 175 unieke bezoekers, zijn er slechts drie geïnterviewd en lijken er voornamelijk sociaalwenselijke antwoorden te zijn opgeschreven,” aldus Arjan de Brouwer (D66). “Laat een willekeurige HBO-student tien minuten filosoferen over de meerwaarde van Jimmy’s en je hebt dezelfde resultaten,” meent Kevin Hauser (VVD) op zijn beurt. Betsy Wormgoor(PvdA), hogeschooldocent op de opleiding Journalistiek, deed er een schepje bovenop: “Dit onderzoek gaat nog geen duim diep en mag wat mij betreft geen label wetenschappelijk dragen.”

Alle partijen hebben zich eerder positief uitgesproken over het concept Jimmy’s en dit is dan ook geen aanval op het initiatief zelf. Rick Hulshof (GL) “Het is een waardevol concept, ook voor jongeren zonder onderliggende problematiek.” Ook Hauser laat er geen onduidelijkheid over bestaan: “Wat ons betreft mag er ook een Jimmy’s komen in Eibergen. Dat dit geld kost, is een gegeven. Maar benoem het dan ook zo en doe niet alsof het geld oplevert.” Meerdere partijen geven aan ook positief te staan tegen een nieuwe locatie van Jimmy’s, hoewel de PvdA eerst een heldere evaluatie wil zien.

Wethouder Teselink (VVD) nam dit agendapunt waar in verband met het vertrek van wethouder Van Haaren. Een duidelijk ander zicht op Jimmy’s heeft hij wel. Daar waar de voormalig CDA-wethouder Van Haaren de Jimmy’s vooral wegzette als preventief middel om kosten te besparen op jeugdzorg, is voor Teselink een andere denkwijze weggelegd: “Jimmy’s is een belangrijk en mooi initiatief en dat dit preventieve voordelen met zich meeneemt, is fantastisch meegenomen.”

Dit is een artikel van Nieuwsuitberkelland.nl. U vindt deze hier.

-- Bijlage: bijdrage Kevin Hauser commissie Bestuur & Sociaal, agendapunt 11, evaluatie Jimmy's | 12 januari