VVD vindt de motie van GB over het Kinderpardon sympathiek

De raadsvergadering van 13 november werd precies 1 minuut voor middernacht gesloten, met als laatste onderwerp een motie van GB met betrekking tot het Kinderpardon.

In de motie van Gemeente Belangen Berkelland wordt opgeroepen een extra signaal uit te zetten naar de staatssecretaris om te komen tot een versoepeling van het Kinderpardon. Er zijn inmiddels enkele gemeenten in Nederland die eenzelfde soort motie hebben aangenomen.

De VVD Berkelland vindt de motie van GB sympathiek. We zien immers schrijdende gevallen voorbij komen op de landelijke media. Kinderen die naar ons gevoel onrecht wordt aangedaan, wie doet dat nu niets?

Maar elke casus die onder dit Kinderpardon valt is uniek en moet individueel worden behandeld. Wij weten op ons gemeentelijke niveau niets over deze dossiers, tenzij natuurlijk het zeldzame geval zich voordoet dat een dergelijke situatie zich in onze gemeente voordoet.

Wij hebben daarom opgeroepen het Kinderpardon onderwerp van discussie te laten zijn waar het hoort: in Den Haag. Ook het CDA en D66 waren het daarmee eens. Daar heeft men alle expertise in huis om elke individuele casus op zich te beoordelen en naar geweten te handelen. Wij zijn ervan overtuigd dat door alle aandacht die dit onderwerp regelmatig krijgt, we zullen komen tot een asielbeleid dat naast noodzakelijk, ook menselijk en reƫel is.