Toeristenbelasting per 1 januari 2019 met 25 cent omhoog

Per 1 januari 2019 wordt de toeristenbelasting in Berkelland verhoogd met €0,25 per persoon per nacht. Om meerdere redenen een vreemde zaak en dat is waarom de VVD in de persoon van Kevin Hauser hierover vragen heeft gesteld aan het college. Het antwoord is inmiddels binnen.

© Lolotte, Neede

Ondernemers die te maken hebben met toerisme krijgen het al zwaar zat aankomend jaar. Naast het oplopen van inflatie in de toeristisch-recreatieve sector, gaat de belasting di wordt geheven op de diensten van deze sector van 6% naar 9%. Al met al dus al een behoorlijke kostenstijging waarmee men handelen.

Het kwartje toeristenbelastingstijging treft elke toerist in Berkelland voor elke nacht.  De huidige belasting is geraamd op €1,- p.p.p.n. De stijging is dus maar liefst 25%. De getroffen ondernemers zijn hierover niet te spreken. Veel boekingen voor volgend jaar zijn al binnen.

'Dus moet ik deze mensen opbellen met het verzoek nog wat extra geld over te maken, of ik moet de klap zelf opvangen,' vertelt één van deze ondernemers ons. 'Dat is voor één gezin nog wel te doen, maar ik kan niet voor al onze gasten dragen.'

Daarnaast zijn er klachten van ondernemers die zeggen al hun campagnemateriaal al te hebben gedrukt. Folders, websites, advertenties; ze zijn allemaal al gemaakt en gedrukt.

Naast de vragen van de VVD (van 13 november), volgde ook een brief vanuit Recron regio Gelderland waarin onvrede werd uitgesproken over de late communicatie richting de ondernemers betreffende de voorgenomen belastingstijging. Voorzitter Ivo Gelsing zal bij de aankomende commissie Bestuur & Ruimte inspreken namens Recron.

In de bijlage vindt u de schriftelijke vragen van de VVD en de daarop gekomen antwoorden.