Wethouder Teselink en burgemeester Van Oostrum werken aan de Berkel

Ploeteren aan de Berkel: vrijwilligers maken openingen in de begroeiing, zodat bewoners zicht hebben op de rivier en de dieren er beschutting kunnen vinden. Onder de vrijwilligers niet de minsten. Een burgemeester en wethouder helpen mee. Noabers en vrijwilligers van Marke Mallem in Eibergen zorgden zaterdag voor 'venstertjes' langs de Berkel. De burgemeester - ook bioloog - sjouwt mee.

© Reinier van Willigen

Normaliter staat burgemeester Joost van Oostrum (49) van Berkelland zaterdags langs de lijn of loopt-ie hard. Nu zeult de VVD'er met berkenstammetjes en bremstruiken langs de Berkel. Hij is een van de dertig vrijwilligers bij het jaarlijkse onderhoud door Marke Mallem.

Van Oostrum laat de verkiezingen voor wat ze zijn. "Iedereen hier is vriend van de Berkel", verklaart hij zijn presentie, als meewerkend 'voorman'. "Ik doe vaker dit soort klusjes. Hier ben ik voor het eerst. Mooi, met zoveel mensen."

De bestuurder is opgeleid bioloog. Het maken van 'venstertjes' in de Berkel-begroeiing (zoals hij dat noemt), heeft zin. Voor de bewoners van Op de Bleek, want dan hebben ze zicht op de rivier, maar ook voor dieren. Vogels en insecten vinden beschutting langs de rivier. Van Oostrum: "Door dit stuk door vrijwilligers te laten beheren, gebeurt het ecologisch verantwoord. Als het waterschap het doet, wordt in één keer alles plat gemaaid."

Tonni Wormgoor (70) hoort kettingzagen snerpen, bediend door betaalde professionals van de vereniging Agrarisch Natuurbeheer. De voorzitter van Marke Mallem overziet de vrijwillige werkploeg. Trots.

Zijn club beheert 3 kilometer Berkel-strook, van de Twenteroute (N18) tot achter het Muldershuis bij de watermolen. Het waterschap maakt jaarlijks 15.000 euro over naar Marke Mallem voor het onderhoud, dat grotendeels vrijwillig wordt uitgevoerd. Maaiwerk wordt uitbesteed. De ene hand wast de andere, ook hier. In ruil voor de aanleg van visplekken, pakken vier leden van hengelsportvereniging 't Voorntje mee aan.

Marke Mallem kiest telkens een ander oeverstuk. Dit deel, langs Op de Bleek, werd in 2015 ook al aangepakt. Wormgoor: "Maar het groeit zo hard." De aanpak, met doorkijkjes, is vooraf besproken met buurtbewoners. Het is geen kwestie van blind zagen en sjouwen. "We halen dooie brem weg. De levende blijft staan, die is beschermd."

Op de achtergrond werkt Gerjan Teselink zich in het zweet. Ook de VVD-wethouder spendeert zijn zaterdagochtend aan natuurbeheer. Hij is een noaste noaber, buurman op het vroegere KTV-terrein, de Koninklijke Textiel Veredeling.

Projectontwikkelaar Ter Steege ontwikkelt de nieuwbouwwijk en liet de schoorsteenpijp opknappen. Die kleurt nu groen in het donker. Het bouwbedrijf uit Rijssen sponsort nu de broodjes.

Rolin Kluivers (65) en Marga Nagelmaeker (69) doen het 'fijnere' werk. Wapperend met vuilniszakken struinen deze buurvrouwen door de houtwal. Ze vissen veel plastic en tempex van de bouw uit het struweel. "We vonden ook al een dode rat en lege flessen." De Eibergsen doen mee omdat dit de burenband versterkt en ze lekker buiten bezig zijn.

De berg snoeihout groeit. Straks kan iedereen een laatste keer van dit groen genieten: als het paasvuur Op de Maat brandt.