Alle hens aan dek voor Berkelland om in 2030 energieneutraal te zijn

BORCULO/EIBERGEN - Berkelland wil in 2030 energieneutraal zijn. Hoe gaat de gemeente dat doen? VVD-wethouder Gerjan Teselink legt uit. En geeft thuis privé alvast het voorbeeld.

© Cees Elzenga / hetoog.nl

Berkelland wil in 2030 energieneutraal zijn. Waarom?

"In het Akkoord van Groenlo hebben de acht gemeenten van de Regio Achterhoek afgesproken te streven naar een energie-neutrale Achterhoek in 2030 door inzet op grootschalige energiebesparing en productie van hernieuwbare energie. Er moet dus in 2030 evenveel energie duurzaam worden opgewekt in de Achterhoek als er wordt verbruikt. Het gaat hierbij alleen om het energieverbruik van de gebouwde omgeving, dus exclusief mobiliteit."

Wat betekent dit concreet?

"In 2011 werd in Berkelland 54 miljoen kuub gas en 247 miljoen kilowattuur elektriciteit verbruikt. De concrete doelstelling is dat Berkelland in 2030 deze energie bespaard, dan wel zelf opgewekt moet hebben. Aan het einde van deze raadsperiode in 2022 moeten we 40 procent gerealiseerd hebben. Natuurlijk fluctueert het energieverbruik door bijvoorbeeld economische groei of bevolkingskrimp. Om niet telkens de doelstelling aan te moeten passen, hebben we 2011 als ijkpunt genomen."

Waar staat Berkelland nu?

"In 2017 had Berkelland op gebied van elektriciteit 9,4 procent van de doelstelling gehaald en op het gebied van aardgas 17,1 procent. Dat betekent dat er extra maatregelen nodig zijn."

Hoe denkt Berkelland de doelstelling te halen?

"Door enerzijds in te zetten op energiebesparende maatregelen en anderzijds in te zetten op het opwekken van duurzame energie bij zowel burgers als bedrijven. Daarnaast moet er grootschalig duurzame energie worden opgewekt, door bijvoorbeeld zonneparken, windmolens en biogas."

Hoe stimuleert Berkelland energiebesparing bij burgers?

"Via het energieloket kunnen inwoners informatie krijgen over energiebesparing en isolatie van woningen. Het gaat daarbij met name om huizen van voor 1980. De gemeente biedt een subsidie van maximaal 500 euro en er is een landelijke subsidieregeling waarmee 20 procent van de kosten vergoed kan worden. Ook bieden we voor mensen die het niet kunnen betalen duurzaamheidsleningen aan, tegen een rentetarief van 1,6 procent. Verder kunnen inwoners tegen gereduceerd tarief een persoonlijk energieadvies en woningverbeterplan aanvragen. Ook zijn er collectieven, zoals in de wijk Hambroek in Borculo, waar door gezamenlijke inkoop enorm veel geld bespaard wordt."

Hoe zit het met duurzame energieopwekking bij particulieren?

"Er zijn diverse landelijke subsidieregelingen voor duurzame energie-opwekking via bijvoorbeeld zonnepanelen, zonneboilers, warmtepompen of pelletkachels. Ook kan hier de duurzaamheidslening voor gebruikt worden. Mensen die geen geschikt dak hebben kunnen meeliften op elders geplaatste zonnepanelen. Verder proberen we belemmeringen zo veel mogelijk weg te halen, zoals onlangs in Gelselaar. Daar zijn de regels voor plaatsing van zonnepanelen versoepeld."

De bedrijven blijven buiten schot. Daar is toch het meest te halen?

"Bedrijven zijn goed voor de helft van het energieverbruik in Berkelland. We willen deze verbruikers ook nadrukkelijk stimuleren duurzamer te opereren. Een paar procent besparing bij grootverbruikers levert voor Berkelland immers een aanzienlijke reductie op. Voor een deel doen bedrijven dat al, omdat dit kosten scheelt. Daarnaast bieden wij 'Doe-scans' en subsidies aan voor mkb-bedrijven. De vrijblijvendheid is voorbij, we gaan meer controleren op wettelijk verplichte maatregelen. Ook stimuleren we bedrijven om hun 'zonnige daken' vol te leggen met zonnepanelen."

Is dat genoeg om in 2030 energieneutraal te zijn?

"Nee, daarnaast is grootschalige, duurzame energie-opwekking in Berkelland nodig. Hoe het daarmee staat? Er wordt nu één zonnepark daadwerkelijk gerealiseerd. Drie zitten in de procedure voor een vergunning, daarna volgt voor hen nog het traject voor de landelijke SDE-subsidie. Vijf projecten zijn gestopt. Bijvoorbeeld vanwege gebrek aan draagvlak. Er zijn nog 12 projecten in de initiatieffase. Nee, daarmee zijn we er dus nog lang niet. Er zijn ook windmolens nodig in Berkelland om de doelstelling te halen. Hoeveel? Dat kan ik zo niet zeggen. Waar ze komen te staan? De plekken in Berkelland waar dat kan zijn beperkt. En dan hebben we nog de biogas-centrale op 't Bellegoor."

Gaat Berkelland het redden om in 2022 voor 40 procent en in 2030 geheel energieneutraal te zijn?

"Gevoelsmatig liggen we op koers. Maar we zijn daarbij ook afhankelijk van andere partijen. We moeten er samen in Berkelland de schouders onder zetten. Het is niet alleen idealisme, maar daarbij ook ons gezond boerenverstand blijven gebruiken."