Hoewel de opening van Lelystad Airport is uitgesteld, onder meer door de stikstofuitspraak van de Raad van State, starten op 7 november wel luchtverkeersleiders om alvast te oefenen. Dat houdt ook in dat de huidige toestellen die gebruik maken van het vliegveld, vooral lesvliegtuigjes en zakenjets, met hoogtebeperkingen te maken krijgen.
Coalitie is ook tegen
En dat is tegen het zere been van de provincie Gelderland. De Gelderse Staten hebben altijd gezegd: het vliegveld kan pas in gebruik worden genomen als de laagvliegroutes, die onder meer over de Veluwe gaan, van tafel zijn.
Een motie daartoe werd vorig jaar november met een grote meerderheid aangenomen, en het nieuwe Gelderse college nam er een passage over op in het coalitieakkoord: ‘Lelystad Airport kan pas opengaan als er een oplossing is gevonden voor laagvliegen boven Gelderland’.
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur lijkt die oproepen volledig in de wind te slaan. En dat wekt wrevel bij Gelderse politici, die opnieuw het college hebben gevraagd in Den Haag aan de bel te trekken. ,,Ik zie dit als het negeren van het geluid zoals wij dat hebben laten horen”, zegt Wouter Witteveen van GroenLinks, die samen met VVD, CDA, ChristenUnie en SGP de kwestie weer aanhangig heeft gemaakt op het provinciehuis.
,,We zijn erg verbaasd over het handelen van de minister. Waarom toch voorsorteren op laagvliegroutes als die er wat ons betreft sowieso niet zouden moeten komen?”
Nu geen verkeersleiding
Nu er geoefend gaat worden met laagvliegroutes, betekent dat dat organisaties die gebruikmaken van het vliegveld zich daar ook aan moeten houden. ,,Maar zij zeggen: we hebben het helemaal niet nodig en het beperkt ons”, stelt Witteveen.
Saillant: op dit moment is er geen luchtverkeersleiding op Lelystad Airport voor de bestaande vluchten. ,,Ons bestuur moet echt bij het ministerie van zich laten horen”, zegt het GroenLinks-Statenlid. ,,Wij willen het signaal afgeven dat het erg vreemd is dat dit nu zo is besloten.”