Besluit herinrichting raadszaal uitgesteld

Het stond als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 10 december: besluit omtrent de herinrichting van de raadszaal van Berkelland. Daar werd een stokje voor gestoken.

De herinrichting van de raadszaal deed nogal wat stop opwaaien. En dat is niet gek, vindt ook de VVD. De timing lijkt beroerd, zo kwam ook duidelijk naar voren in de reacties van politici en inwoners. Dat het nodig is, staat echter ook buiten kijf.

Wat is er dan precies nodig? De apparatuur die momenteel wordt gebruikt voor het hoorbaar maken, uitzenden en vastleggen van de commissie- en raadsvergaderingen zijn nog van vóór de herindeling. Met andere woorden, werden in de gemeente Borculo al gebruikt. De bedieners van het systeem, waarbij u dus moet denken aan microfonen, schermen en uitzendapparatuur, merken dat het langzamerhand onwerkbaar wordt. Vele storingen, haperingen en andere mankementen vinden plaatst. De Sennheiser-microfoons zijn veelal aan het einde van hun Latijn.

Waar je van mening over kan verschillen, is de daadwerkelijke herinrichting van de zaal. De plannen zoals ze nu voorliggen (zie bijlage) zijn gericht op een betere debatvoering, maar ook, nog belangrijker, voor het multi-inzetbaar gebruik van de raadszaal. Nu is de behoorlijke ruimte alleen te gebruiken voor commissie- en raadsvergaderingen. Het achterliggende idee is om de zaal ook in te kunnen zetten voor bijvoorbeeld (belangen)verenigingen.

De timing komt op het moment dat Berkelland met enorme zorgkosten zit. Hoewel het als landelijk probleem gezien kan worden, moet er in de gemeente gewoon goed op de centen worden gepast. Een herinrichting van de raadszaal is daarom een punt van discussie. Om die reden heeft het presidium besloten het besluit in elk geval van de raadsagenda van 10 december af te halen.

Wordt vervolgd.