De huidige situatie is te 'danken' aan tekorten die afgelopen jaren zijn ontstaan. De VVD is ervan overtuigd dat dit komt o.a. door onoplettendheid van de bestuurders.
De toekomstvisie is door professionals opgesteld en daarom is het voor ons als fractie wellicht lastig om daar inhoudelijk op te reageren en er iets van te vinden. Wel hebben we een heleboel vragen. In dit stuk beperken we tot de bestuurlijke vragen.
Er is een brief van de Verenging Brandweervrijwilligers naar het bestuur van de VNOG gestuurd, daarin de volgende punten:
- Het nieuwe dekkings- en spreidingsplan niet voldoet aan de wettelijke eisen;
- een brandweerkundige onderbouwing ontbreekt voor de inkrimping van de slagkracht
- de zorg voor minder zelfredzamen door het ijs zakt
- het bestaande rekenmodel slagkracht zonder motivering wordt losgelaten
- de democratische legitimatie voor de maatregelen ontbreekt
- de inbreng van de vrijwilligers onvoldoende wordt gewaardeerd en slechts dient als decoratie
De VVD vindt deze opmerkingen zo verontrustend dat zij eerst opheldering wil voordat zij instemt met de toekomstvisie.
Hoe kan het bijvoorbeeld dat twee professionele organisaties zo verschillend naar de plannen kijkt.
IN DE BIJLAGE VINDT U EEN ARTIKEL UIT TC TUBANTIA VAN 9-1-2020
Wanneer er een brand uitbreekt, telt elke seconde. Dat weten we allemaal. Er ontstaat brand met mogelijke slachtoffers en rookontwikkeling naar aangrenzende woningen. Laat staan brandverspreiding.
Voor de brandweermannen staan er steeds drie missies op de agenda:
1. Het redden van personen waar de brand woedt;
2. Het beperken van de uitbreiding van de brand;
3. Hulp aan bewoners van aanliggende woningen bij het vinden van een veilige plek.
In veel gevallen zal de brandweer het niet redden met 1 tankautospuit. Er is vaak een tweede nodig. Hoe kan de VNOG er dan vanuit gaan dat er maarliefst 71 voertuigen verkocht kunnen worden.
Op papier kan het allemaal kloppen, maar in de praktijk zien wij het niet gebeuren. Wij hebben hier flink wat zorgen over!
In de commissie van Sociaal en Bestuur (dinsdag 7 januari), hebben wij deze zorgen geuit met de rest van de commissie en de burgemeester als portefeuillehouder. We hebben hem ook aanbevolen dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen naar deze toekomstvisie, voordat wij überhaupt tot besluitvorming kunnen overgaan.
Wij, en gelukkig ook andere partijen, vragen ons af of de veiligheidsregio inmiddels niet te groot en te divers is geworden. Gaan we er niet te veel en te vaak vanuit dat buurtgemeentes ons komen helpen bij calimiteiten, waarbij hun eigen post dus onbemand achterblijft. Hebben wij met een vertegenwoordiger wel genoeg stem in de veiligheidsregio? De Achterhoek alleen is al een behoorlijke regio.
Ook betalen wij mee aan de beroepsbrandweer in de grotere steden als Apeldoorn, Zutphen en Doetinchem. Even voor uw beeldvorming: een tankautospuit kost 25- a 30.000 EUR per jaar; een beroepsbrandweerman ongeveer het dubbele. De terugloop van voertuigen is inherent aan de terugloop van vrijwilligers.
De burgemeester liet weten dat hij de zorgen deelt. Ook heeft hij toegezegd te gaan voor een second opinion en een lobby te uiten bij de VNOG, waarbij hij de zorgen flink zal laten doorklinken. De brief vanuit onze gemeente hierover richting de VNOG wordt aangescherpt en gaat eerst langs de raadsleden ter controle.
Bij de raadsvergadering van 21 januari komt er een vervolg aan dit verhaal.