VVD zoekt naar gedeelde peilers in de Achterhoek

Zaterdag 10 oktober hebben de VVD afdelingen van Oost-Gelre, Oude IJsselstreek en Berkelland in een bijeenkomst geprobeerd te schetsen waar gedeelde aandachtspunten liggen voor de aankomende periode. In deze 1,5 meter afstand-respecterende bijeenkomst werd gesproken over welke punten er momenteel voornamelijk leven in de drie verschillende gemeenten en waar overlapping zit.

Uiteraard zijn er een aantal overlappingen die méér dan alleen de Achterhoek raken.

Bouwen, bouwen, bouwen!

Zo is woningbouw misschien wel het belangrijkste punt waarvoor de VVD zich al lange tijd inzet. Helaas zien de drie afdelingen dat de ontwikkelingen in hun gemeenten niet naar wens gaan: het mag allemaal sneller en méér. Er is gewoon aantoonbare behoefte, zo blijkt uit gesprekken met o.a. makelaars, maar ook met gemeenschapsraden. Er moet gebouwd worden!

Zorgkosten

Iets waar heel Nederland zo'n beetje tegen aan lijkt te lopen, zijn de stijgende zorgkosten, mede doordat het Rijk taken heeft overgeheveld naar de gemeenten, maar dat de vergoeding hiervoor niet toereikend lijkt te zijn. Raden in Verzet is een gemeenschappelijke actie van vele gemeenteraden in Nederland om een signaal af te geven richting het Rijk. Maar er blijft een rol weggelegd voor onze lokale raden: verantwoordelijke keuzes maken. Je kan het niet eens zijn met de vergoedingen enerzijds, anderzijds moet je ervoor zorgen dat de uitgaven laag blijven en dat je goed kijkt naar wat moet en naar wat wellicht iets minder mag.

Energietransitie

Zonne- en windenergie maakt in verschillende delen van de Achterhoek deel uit van actuele en soms ook verhitte discussies. Als VVD hebben we ons altijd uitgesproken voor kernenergie en zeker nu er nieuwe onderzoeken uitwijzen dat het minder schadelijk is dan voorheen gedacht, geniet dit onze voorkeur boven zonne- en windenergie. Dat we een ambitie hebben is duidelijk, maar is die ambitie niet te hoog gegrepen? Is het misschien mogelijk om als Achterhoekse gemeenten samen een groot windpark op zee te bekostigen? Allemaal vragen die ons bijna wakker houden 's nachts.

De VVD komt sowieso al regelmatig met Achterhoekse afdelingen bij elkaar, dus dat dit een vervolg krijgt is een feit.