12 op de 100 Berkellanders laaggeletterd

In Nederland is het percentage laaggeletterden de laatste jaren weer gestegen. Dat is natuurlijk an sich een zorgelijke ontwikkeling. De twijfelachtige eer gaat naar de gemeenten met 17 op de 100 inwoners die laaggeletterd zijn. De laagste gemeenten in Nederland kennen 4 op de 100 inwoners met laaggeletterdheid. In Berkelland ligt dat aantal op 12 op de 100; zorgelijk hoog wat ons betreft.

Op het kaartje in de bijlage is te zien dat het over het algemeen zorgelijk is gesteld in Nederland als het komt tot laaggeletterdheid. Vaak worden consequenties onderschat. Mensen die laaggeletterd zijn hebben (meer) moeite met belastingaangiften, rekeningen en bankzaken, bijsluiters van medicatie en komen lastiger aan een baan. Naast het feit dat dit voor de betrokken individu een zeer onwenselijke en lastig leefbare situatie creƫert, zorgt het daarbij voor oplopende kosten in o.a. de zorg.

Als liberale partij staan we voor gelijkwaardigheid. Dat betekent dat iedereen mee moet kunnen doen in de samenleving en dat je dus niet langs de zijlijn staat, omdat je - in dit geval - laaggeletterd bent. Wat ons betreft kan laaggeletterdheid beter worden aangepakt, door eventueel beter de rol van de bibliotheken en onderwijs te belichten. We hebben in de commissie van afgelopen dinsdag (Bestuur & Sociaal, 17 november) daarom onze zorgen uitgesproken over het feit dat de bibliotheken pas in maart 2021 te horen krijgen of er wel of geen bezuinigingen voor hen in de koker zitten.

VVD Berkelland benadrukt steeds dat het fenomeen 'Social Return of Investment' een goede deeloplossing is voor de hogere kosten in de zorg. Wij spraken daar al meerdere malen over, waarbij we ons richtten op het fysiek fit zijn en in die lijn dus sport. Maar het kan net zo goed gelden voor verenigingen (sociale cohesie) en de bibliotheek voor mentale gesteldheid.

In de bijlage vindt u de vragen die de VVD heeft gesteld.