Herkansing voor regels bomenkap: wethouder in gesprek met belangengroepen

Wethouder Anjo Bosman neemt de nieuwe bomenverordening terug. Ze wil de spelregels rond bomenkap met belangengroepen bespreken. Vooral CDA en VVD vinden bij nader inzien dat landbouworganisatie LTO een punt heeft. "Dit leidt tot verarming van het landschap."

© Peter Zandee

Voor kappen en zagen van bomen vanaf een dikte van 10 centimeter zouden nieuwe regels gaan gelden. De gemeenteraad van Berkelland boog zich er dinsdagavond over. Ingeleid door een mondelinge inspraakreactie van Ria Wolters namens landbouworganisatie LTO Achterhoek Noord, blijkt vooral de landbouw kritisch. "Wij begrijpen niets van de drang naar meer regels", stelde Wolters. "Wat bomen betreft waren veranderingen op erven in het buitengebied sinds 2009 vergunningsvrij. Daar voortaan meer mensen naar moeten laten kijken, meer geld voor kwijt zijn vanwege verplichte vergunningen, zal averechts uitwerken op het landschap", waarschuwde de landbouwvertegenwoordiger.

Bomenlijst

De coalitiepartijen CDA en VVD tonen vooral begrip voor de bedenkingen vanuit de agrarische sector. "We hadden een bijzondere bomenlijst met 1500 à 2000 bomen op erven en in tuinen. Die komt voor de nieuwe regels te vervallen, maar daarvoor in de plaats moet een vergunning worden aangevraagd om een boom te mogen kappen", vatte CDA-raadslid Wily Erinkveld samen. "Praten we dan over 3000 of 10.000 bomen, of nog meer?" Ook het CDA vindt het kostenverhogende effect van de nieuwe kapregels bij nader inzien geen goed idee. Voor eenvoudige zaagklusjes in erf, tuin of houtwal steeds een vergunning moeten aanvragen, betekent extra kosten. En meer gedoe: want hoe zit het dan als je meldingsplichtig bent, bij herplantplicht na het kappen van een boom? VVD-raadslid Hans Boxem riep in herinnering hoe nog maar in 2009 de oude spelregels rond bomenkap tot stand waren gekomen na afspraken tussen toenmalig CDA-wethouder Johan Vennevertloo en belangenorganisaties. "Dit is een draai van 180 graden. Kunnen we een zichtbaar dode boom niet meer opruimen zonder tussenkomst van de gemeente?" Ook ondernemerspartij OBL vindt de bomenregels vooral demotiverend. Of alles zoveel moeilijker zou worden, vraagt D66-raadslid Erik Slotboom zich af. "Het staat er een beetje krom", zegt hij. GroenLinks-raadslid Andra Weg betwijfelt of voor bijvoorbeeld onderhoud aan knotwilgen steeds eerst bij de gemeente moet worden aangeklopt.

Verbazing

PvdA-raadslid Hans Pelle is verbaasd over de invloed van de landbouwsector op de nieuwe regels. "Het buitengebied is niet alleen het domein van agrariërs. Er wonen ook burgers." Hij krijgt daarin bijval van GroenLinks-collega Weg. "Het belang van de landbouw is altijd groot geweest in Berkelland. Dat is geen oordeel, maar een constatering. Landbouw gaat altijd voor op natuur." Toch neemt wethouder Bosman haar 'bomenregels' terug. "Laat ik eerst in gesprek gaan met Stichting Achterhoek Natuurlijk, de Vereniging Agrarisch Natuurbeheer en landbouworganisatie LTO. Een kwestie van even uitstellen."

Dit is een artikel van TC Tubantia.

Lees hier onze eigen artikel