Gemeenteraad unaniem over Centrumplan Borculo van Leef!

Alle fracties hebben ingestemd met de plannen die Leef! aan de gemeenteraad heeft aangeboden om het centrum van Borculo een verdere impuls te geven, net zoals dat nu in uitvoering is in de kernen Eibergen en Neede. Naast de 1 miljoen die daarvoor voor Borculo nog gereserveerd was, gaan alle fracties er mee akkoord daarenboven ruim 1,5 beschikbaar te stellen uit de investeringsmiddelen die in het Coalitieakkoord waren opgenomen. Aanvullende middelen kunnen komen van de provincie Gelderland door slim gebruik te maken van provinciale regelingen.

© Leef!

De VVD is blij met het draagvlak in de raad voor de maatregelen die Leef! in hun plan heeft opgenomen. We hebben wel samen met GroenLinks aandacht gevraagd om meer focus aan te brengen op punten die Borculo zo sterk maken: cultuurhistorie en water (de Berkel) en daar in het bijzonder dus nog extra aandacht aan te besteden. Maar ook om met Platform Berkelland het winkelaanbod te versterken die passen in de sfeer van de binnenstad.

Alle fracties deelden ons standpunt dat de maatregelen draagvlak moeten krijgen bij de inwoners en organisaties die daarbij betrokken kunnen worden. Maatregelen die duidelijk een bevoegdheid zijn van de gemeenteraad en het college, zoals het afsluiten van wegen of het wijziging van eenrichtingsverkeer, horen op die plek te worden besloten. Ook vinden we het noodzakelijk dat nog eens goed met alle omwonenden, ondernemers en het kerkbestuur wordt gesproken de plek van een horecaplein en dat er natuurlijk lopende de uitvoering van het plan ruimte moet zijn voor nieuwe ideeën of aanpassing van de voorgestelde maatregelen.

Bij de uitvoering draagt de verantwoordelijke gebiedswethouder, Maikel van der Neut, net als zijn collega in Eibergen en Neede, verantwoordelijkheid in de richting van de raad en in de richting van de organisatie die belast wordt met de uitvoering. Dat loket is de draaischijf voor de uitvoering en 1e aanspreekpunt voor de inwoners, winkeliers en organisaties die deelplannen voor hun rekening willen nemen; het draagt daarmee mede een grote verantwoordelijkheid voor het succes van de uitvoering van de plannen. Maar met de unanieme steun van de gemeenteraad moet dat echt gaan lukken!

De VVD hoopt dat spoedig ook een vergelijkbaar plan voor de kern Ruurlo wordt opgesteld; de middelen zijn daarvoor in principe gereserveerd. De besluitvorming over plan Leef! is een stimulans om daarover volgend jaar een besluit te nemen.