Wethouder Van Haaren legt haar functie neer

Tijdens de afsluiting van de raadsvergadering van 15 december deed Marijke van Haaren een mededeling richting de raad: ze legt haar functie per 31 december aanstaande als wethouder van Berkelland neer. Aanleiding is de status van de gezondheid van haar man, Jan.

Wethouder van Haaren had wellicht de moeilijkste opdracht in haar portefeuille deze periode, namelijk de zorg weer betaalbaar maken. Met de overheveling van zorgtaken naar de gemeenten, zonder eigenlijk echt meer geld vanuit het Rijk, is het Sociaal Domein het zorgenkindje van vele gemeenten geworden. Hoewel vele gemeenteraden gezamenlijk een signaal hebben afgegeven naar het Rijk door middel van 'Raden in Verzet', is er vooralsnog geen aanleiding dat dit effect heeft. De zorgkosten stijgen echter, ook in Berkelland, de pan uit. Van Haaren heeft daarom enkele keuzes moeten maken die leiden tot bezuinigingen, of rendement qua preventie.

Met name dat laatste punt is waar Van Haaren zich veelal voor heeft ingezet. Het uitrollen van een praktijkondersteuner voor huisartsen en het jeugd-ontmoetingscentrum Jimmy's zijn enkele voorbeelden waarmee zorg aan de voorkant wordt gerealiseerd en waarbij de wethouder hoopte op hoe dat zou leiden tot minder kosten aan de achterkant. Niet alle beslissingen zijn populair, maar dat is eigenlijk equivalent aan bezuinigingen.

Marijke van Haaren moet haar taken als wethouder helaas staken vanwege gezondheidsredenen van haar man. 'Ik doe dit met pijn in mijn hart,' vertelde ze tijdens de raadsvergadering. 'Ik ben met hart en ziel wethouder geweest voor onze prachtige gemeente Berkelland.' Namens de raad bedankte de burgemeester de wethouder voor haar inzet en betrokkenheid bij de gemeente. 'Onwijs veel sterkte gewenst in de tijd die u met uw partner doormaakt op dit moment.'

Als raadslid met de portefeuille zorg heb ik veel met mevrouw Van Haaren van doen gehad. Soms begreep zij mij niet, soms begreep ik haar niet, maar in de meeste gevallen hebben we elkaar op de belangrijkste punten gevonden, omdat ze altijd open staat voor het gesprek. Haar betrokkenheid richting de raad, maar zeker ook haar inzet om - ondanks de forse bezuinigingstabak - wel de kwaliteit van de zorg hoog te houden, kan ik alleen maar waarderen!

De VVD fractie wenst mevrouw Van Haaren en haar echtgenoot enorm veel kracht en sterkte in een vervelende tijd. Wij hopen dat ze nog veel mooie belevenissen tegemoet mogen gaan in onze prachtige Achterhoek. Het allerbeste!