We hebben veel waardering voor onze boeren in onze gemeente.

We hebben veel waardering voor onze boeren in onze gemeente. De agrarische sector speelt een prominente rol in Berkelland met zijn melkvee-en varkenshouders. De VVD wil hun de ruimte geven om zich te ontwikkelen en toekomstbestendig te maken. Boeren zijn niet het probleem, ze maken onderdeel uit van de oplossing!

In de afgelopen 4 jaar hebben we ons daarvoor ingezet. Veelal samen met het CDA en OBL. We zorgden voor het Plussenbeleid waardoor intensieve veehouderijbedrijven vergunning kregen om uit te breiden, met inachtneming van landelijke en provinciale wetgeving op gebied van natuur en milieu. We handhaafden het geurbeleid in het buitengebied en maakten het niet strenger zoals andere partijen dat wel graag wilden. We vulden onze belofte in om woningsplitsing in het buitengebied mogelijk te maken door het op te nemen in het bestemmingsplan buitengebied. We ruimden asbest op waar dat kon. We zorgden dat met een eenvoudige Rood voor Rood regeling oude verouderde bedrijfsgebouwen kunnen worden opgeruimd en daarvoor woningen in plaats mogen komen. We beperkten het aantal hectares waarvoor een vergunning mocht worden gevraagd voor de aanleg van zonneparken.

Samen met het CDA hebben we er bij Liander op aangedrongen om het mogelijk te maken dat meer zonnepanelen op agrarische daken kunnen worden gelegd. De afgelopen 4 jaar hebben we waar gemaakt wat we hebben beloofd. En dat gaan we komende 4 jaar weer doen! Boeren blijven ondernemers. Als gemeente kunnen we slechts randvoorwaarden scheppen. Het is hun keus hoe ze dat zelf willen invullen. Natuur-inclusief en kringlooplandbouw klinkt leuk en is ongetwijfeld goed voor natuur en milieu, maar zonder een goed verdienmodel is er geen toekomst voor de land- en tuinbouw in onze gemeente Berkelland. Trots!