Algemene beschouwingen Berkelland: VVD-fractie roept op tot actie, samenwerking en concrete maatregelen

“Laten we samenwerken om Berkelland nog beter te maken en te zorgen dat onze gemeente een plek is waar het goed wonen, werken en recreëren is.”, aldus de Marcellino Kropman fractievoorzitter van de VVD-Berkelland. De VVD-Berkelland dankt het college voor het samenstellen van de perspectiefnota 2024. De visie is duidelijk en een goed fundament voor de toekomst. Toch zijn er nog belangrijke punten waar wij onze aanbevelingen op hebben gedaan, zoals de woningbouw, windmolens, toerisme, sociaal domein, veiligheid, bedrijven, bedrijfsvoering en de agrariërs.

Woningbouw

Ondanks dat er 875 woningen gebouwd mogen worden op verschillende locaties in de gemeente, is er naar ons idee weinig actie. Laat het initiatief niet afwachten van de ontwikkelaars, maar neem ook als gemeente zelf de regie. Door gemeentegrond in te zetten, kan de woningnood versneld aangepakt worden en krijgen de aannemers een steuntje in de rug in deze uitdagende tijden.

Energie

De ontwikkelingen in de energiesector volgen elkaar snel op. Er ontstaan nieuwe kansen en uitdagingen. Wij vinden dat er niet alleen voldoende draagvlak moet zijn om windmolens te plaatsen in de gemeente, maar ook vastgestelde gezondheidscriteria en aangepaste infrastructuur om overlast te minimaliseren. Breng ook het plaatsen van kleine windmolens (tot 25 meter) op particuliere gronden onder de aandacht. Zowel industrieterreinen en agrarische gronden kunnen daarmee mogelijk in eigen energiebehoefte voorzien.

Toerisme

De prachtige omgeving van de gemeente Berkelland zorgt jaarlijks voor veel toeristen en recreanten. Een streven is een balans tussen eerlijke belastingheffing en het bevorderen van toerisme in de gemeente. Door het aanbod van toeristische-recreatieve voorzieningen en faciliteiten te verruimen voor ondernemers, komt er meer ruimte voor toeristen en recreanten in onze gemeente.

Sociaal

Samen met onze medebewoners van de gemeente willen we allemaal zo lang mogelijk vitaal en actief blijven. Binnen het sociaal domein kunnen sport en cultuur als preventief middel worden ingezet om besparingen in de zorg te realiseren. Zo zijn er in omringende gemeentes al projecten ingezet met goede resultaten voor re-integratietrajecten. Zoek een nauwere samenwerking en maak gezamenlijke plannen tussen het sociaal domein en sport en cultuur.

Veiligheid

De gemeente moet ervoor zorgen dat de veiligheid van de inwoners altijd voorop staat met de juiste maatregelen. Door de komst van de spreidingswet voorkomen we met de juiste maatregelen de excessen zoals vorig jaar in Geesteren onze eigen gemeente of Ter Apel. Voordat er besluiten worden genomen over de inzet van boa’s, is een gedegen onderzoek naar de benodigde capaciteit in onze gemeente nodig.

Bedrijven

Drie belangrijke punten zijn netcongestie, de krapte op de arbeidsmarkt en onderwijs in relatie tot het bedrijfsleven.

Veel ondernemers ondervinden hinder door netcongestie. Pak het probleem aan door samenwerking te zoeken met netbeheerders en andere betrokken partijen om de infrastructuur te verbeteren en knelpunten op te lossen.

Voer een actief beleid door het stimuleren van de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen. Faciliteer stageplaatsen in het bedrijfsleven, waardoor er meer gekwalificeerd personeel in de gemeente op de arbeidsmarkt komt om de groei van de economie te bevorderen. Stimuleer daarnaast in innovatie in het onderwijs voor economische ontwikkeling in de gemeente.

Zorg voor een goed functionerende arbeidsmarkt en een bloeiende economie.

Bedrijfsvoering

Op het gebied van bedrijfsvoering zien we dat het invullen van vacatures problematisch is en consequenties heeft voor de capaciteit van de werkorganisatie. Het aantrekken van kwalitatief goed personeel is lastig vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, en er is sprake geweest van een groot verloop in het personeelsbestand. Het hoge ziekteverzuim in de organisatie maakt de situatie nog uitdagender. We roepen op tot concrete actie om deze problematiek aan te pakken en verwachten resultaten voor de begroting van 2024. Het is cruciaal dat de gemeente haar ambities kan waarmaken en dat geld dat bedoeld is om Berkelland mooier te maken, niet ongebruikt blijft.

Agrariërs

Het coulisselandschap in de Achterhoek is ontstaan door de manier van werken van onze agrariërs. We vragen daarom aandacht voor de agrariërs in onze gemeente. De kavelruil loopt af, het geld van de provincie is op, de zogenaamde POP3 gelden.  De transitie in de landbouw leidt tot vele gebiedsprocessen. We moeten inzetten op kavelruil, waardoor de gronden zo optimaal mogelijk gebruikt worden voor de agrariërs. We willen allemaal dat mooie landschap behouden en dat gaat niet lukken zonder die agrariër.

Kortom, de VVD-fractie roept op tot actie en concrete maatregelen om van Berkelland een plek te maken waar het goed is om te wonen, werken en te recreëren.