Wat zijn de scenario’s?
- Scenario 1 – Overwegend Laag
Dit is het huidige kwaliteitsniveau, met betere fietspaden en doorgaande wegen dan het overige wegennet. Kosten: € 3.670.000 per jaar - Scenario 2 – Overwegend Laag met
betere woonstraten
Extra kwaliteit in woonwijken. Kosten: € 3.830.000 per jaar - Scenario 3 – Laag
Een lager onderhoudsniveau dan nu, met beperkte kwaliteit op fietspaden en overige wegen. Kosten: € 3.520.000 per jaar
Wat is er werkelijk beschikbaar?
Op dit moment is er vanaf 2026 slechts
€ 2.000.000 per jaar structureel beschikbaar voor wegenonderhoud. Voor scenario
3 is echter € 3.520.000 nodig. Dat betekent een structureel tekort van €
1.520.000 per jaar. Dit bedrag moet nog in de begroting worden gevonden.
Wat betekenen amendementen uit de
gemeenteraad?
1. Amendement bij het wegen
beleidsplan: voorkeur voor scenario 1
Het amendement stelt voor om scenario
1 te kiezen, dat € 150.000 per jaar duurder is dan scenario 3. Dit lijkt een
beperkte extra uitgave, maar zolang de € 1.520.000 voor scenario 3 nog niet is
gedekt, is de echte opgave € 1.670.000 per jaar extra.
2. Amendement bij het resultaat Jaarrekening 2024: inzet van incidenteel geld. Het amendement wil € 500.000 uit het positieve resultaat van 2024 (€ 8,05 miljoen) direct inzetten voor het onderhoud van wegen. Dit is een eenmalige bijdrage, geen structurele oplossing.
Dit amendement heeft de VVD mede ingediend.
De visie van de VVD
De VVD vindt het belangrijk dat de
wegen in Berkelland goed onderhouden zijn. Door jarenlange tekorten is een
achterstand ontstaan die niet in één keer kan worden opgelost. Daarom pleit de
VVD ervoor om nu te starten met scenario 3 en stap voor stap structureel budget
op te bouwen in de begroting.
Zodra het tekort van € 1.520.000 per jaar is opgelost, wordt de overstap naar
scenario 1 – met slechts € 150.000 extra – een relatief kleine stap. Zo zorgen
we realistisch en verantwoord voor veilige, bereikbare en duurzame wegen in
heel Berkelland.
De VVD steunt daarnaast amendement bij
het resultaat Jaarrekening 2024 om € 500.000 uit het positieve resultaat van
2024 in te zetten voor wegen. Dit geld is feitelijk aanwezig en kan direct
worden gebruikt voor het verbeteren van de wegeninfrastructuur. Het is daarmee
een concreet en effectief middel om op korte termijn noodzakelijke maatregelen
te nemen.