Prutswerk of een fantastisch document?

In de krant van woensdag 4 november jl. werd weergegeven dat D66, PvdA en Ondernemend Berkelland de begroting voor het jaar 2021 niet wilden behandelen omdat in hun ogen daarin cruciale informatie ontbrak. Dat was een welles-nietes spelletje, omdat in de raad daar verschillend over werd gedacht. Uiteindelijk is de begroting gewoon behandeld, hebben alle partijen hun algemene beschouwingen daarover gegeven en heeft de raad in meerderheid de begroting met het aanvaarden van een amendement van de VVD vastgesteld. De partijen D66, PvdA, GroenLinks en Ondernemend Berkelland stemden niet in met de aangepaste begroting.

© Wethouder Teselink

Waar ging het echt over?

Alhoewel in het debat veel tijd is besteed aan het programma 'Groep 8 aan de macht', spitste het debat zich voornamelijk toe op het beroep dat het college op de samenleving doet om de begroting de komende jaren sluitend te houden. Concreter gezegd: moeten we de OZB de komend jaar verhogen en zo ja, met hoeveel?

Dat we naast bezuinigingen op de uitgaven de komende jaren ook niet ontkomen aan het verhogen van de onroerend zaakbelastingen, was al uitgangspunt in de Perspectiefnota. Die heeft de raad dit jaar in juli vastgesteld. De vraag die voor ons toen nog niet duidelijk was, was welke uitkeringen de gemeente de komende jaren van het Rijk krijgt en of dat nog een verbetering teweeg zou brengen. Die verbetering is uitgebleven. Erger nog, de situatie is ten opzichte van de zomer zelfs nog minder rooskleurig geworden!

Desondanks heeft de fractie van de VVD in de gemeenteraad nog eens zorgvuldig gekeken of de lasten voor onze inwoners voor volgend jaar echt wel moeten worden verhoogd. Zo hebben we geprobeerd de overige fracties te overtuigen dat de verhoging van 6% van de OZB in het jaar 2021 niet nodig is omdat er voor volgend jaar in de begroting een positief resultaat van bijna 1 miljoen euro wordt verwacht. Behalve Ondernemend Berkelland kregen we helaas geen andere partij daarvoor mee. D66 was ook wel van mening dat die verhoging niet wenselijk is. Zij wilden ons amendement echter niet steunen, omdat ze het naar eigen zeggen onverantwoord vinden iets te veranderen aan de begroting die in hun ogen op drijfzand is gebouwd. Voor onze collega liberalen een gemiste kans!

Een voorstel van onze kant om het tarief van deafvalstoffenheffing volgend jaar terug te brengen op het niveau van het  jaar 2019, werd wél aangenomen met steun van o.a. OBL en D66. Een ander voorstel was om een overschot - van ook bijna 1 miljoen euro - op de jaarrekening van het vorig jaar, alsnog terug te geven aan de inwoners en bedrijven die dat jaar onroerend zaakbelasting hebben betaald. Het college wil van dit overschot, wat in het verleden altijd aan de inwoners werd teruggeven, bekijken of dit nodig is om de bezuinigingen in de samenleving beter doen landen. Daar wil het college nog een jaar de tijd voor nemen. Als eind volgend jaar blijkt dat het niet nodig, komt het wat de VVD betreft alsnog terug naar de inwoners! Zo proberen we als VVD toch in deze onzekere tijden de lasten voor inwoners en bedrijven zo laag mogelijk te houden.

Met deze toezegging hebben wij ingestemd met de begroting 2021. Het college kan er nu mee aan het werk. Halverwege volgend jaar krijgen we daarover een rapportage. Ook dan zullen we ons inzetten om de lasten voor de inwoners en bedrijven in onze gemeente zo laag mogelijk te houden.