Berkellanders gaan meer betalen: voor gemiddeld gezin meer dan 100 euro

In 2019 en 2020 kregen de Berkellands huishoudens nog een eenmalige korting van 50 euro op de afvalstoffenheffing, plus een eenmalige korting op de OZB, die afhankelijk van de waarde van de woning kon oplopen tot tientallen euro's. Dat cadeautje zit er vanwege de financiële situatie van Berkelland volgend jaar niet in. Alleen al door het wegvallen van die korting, betaalt een gemiddeld huishouden in Berkelland volgend jaar al bijna 100 euro meer aan OZB en afvalstoffenheffing.

Dit intro publiceerde de TC Tubantia in hun krant van 6 november. En helaas is dat accuraat. De OZB wordt inderdaad verhoogd en daar is niets meer aan te veranderen. We hebben dat wel geprobeerd: elke partij hebben we in de afgelopen begrotingsvergadering individueel gevraagd of ze met ons mee wilden doen de belastingstijging tegen te houden. Lees meer hierover hier. Wel is het ons gelukt om de afvalstoffenheffing terug te krijgen naar de tarieven van 2019, omdat we de laatste jaren teveel aan afvalstoffenheffing hebben gevraagd van onze inwoners.

De rest van het artikel van Tubantia gaat hieronder verder:

Ozb stijgt 6 procent

Daarbovenop komt een stijging van de OZB met 6 procent. Een poging van de VVD om dat te schrappen, kreeg woensdagavond alleen steun van Ondernemend Berkelland. Een meerderheid van CDA, Gemeentebelangen, D66, PvdA en GroenLinks vinden het belastingcadeau van de liberalen niet gepast in een tijd dat Berkelland 9,5 miljoen euro moet bezuinigen en de gemeente in financieel zwaar weer zit. Voor de oppositiepartijen D66, PvdA en GroenLinks speelt bovendien mee dat ze de begroting zo onduidelijk vinden, dat ze niet kunnen beoordelen of een lastenverlichting verantwoord is.

Wat betekent dat nu? Berkellanders met een eigen woning van 300.000 euro betalen dit jaar 315,30 euro (357,30 euro min een korting van 42 euro) aan OZB. Dat wordt in 2021, bij een stijging van 6 procent en het wegvallen van de korting, een bedrag van 378 euro, een OZB-stijging van zo'n 63 euro. De stijging kan per woning afwijken, de exacte tarieven worden in december nog vastgesteld op basis van de waardeontwikkeling. De VVD kreeg wel steun voor het plan om de afvalstoffenheffing volgend jaar te verlagen naar de tarieven van 2019. De gemeente mag niet meer heffen dan de inzameling en verwerking van afval kost. Er is de laatste jaren teveel afvalstoffenheffing geheven (1,3 miljoen euro). De afspraak was dat 1 miljoen genoeg was als reserve, waardoor de liberalen vinden dat er geld terug naar de burger moet.

De VVD kreeg steun van een meerderheid van de gemeenteraad: een gelegenheidscoalitie van CDA, D66, VVD en OBL. Gemeentebelangen, PvdA en GroenLinks stemden tegen. GB steunt haar wethouder Anjo Bosman, die het amendement ontraadde. Bosman vindt dat er nog te veel onzekerheden zijn om de burger geld terug te geven: "Er komen nieuwe aanbestedingen aan en de oudpapierprijs is gekelderd."

Tarieven afval

Wat betekent dit nu voor de afvalstoffenheffing? Het tarief voor huishoudens met een kleine grijze container stijgt door het wegvallen van de korting van 86,90 (2020) naar 135 euro, een stijging van 48,10 euro. Voor huishoudens met een grote grijze bak stijgt het tarief van 137,60 naar 190,92 euro, een stijging van 53,32 euro. Die stijging valt 4 tot 6 euro lager uit door het VVD-plan.

De rioolheffing stijgt in 2021 met 3,8 procent. Voor een gemiddeld gezin is dit een stijging van zo'n 15 euro van 415 naar 430 euro. Het vastrecht voor huiseigenaren stijgt met 7 euro van 199 naar 206 euro. De kosten op basis van het waterverbruik stijgen voor een gemiddeld gezin met acht euro van van 2016 naar 224 euro.

Dit artikel is afkomstig van TC Tubantia en lees je hier.

Lees meer over de begroting hier.